یکی از دغدغههای دائمی خریداران هنگام معاملات بین المللی و خرید کالا، کیفیت و سلامت کالا و تعهدات تقبل شده از طرف تامین کننده است. خدمات بازرسی کالا میتواند با نظارت، کنترل کمی و کیفی کالای خریداری شده، موجب اطمینان خریدار و کاهش اختلاف آتی خریدار و فروشنده شود. موضوع بسیار ساده و بدیهی است لیکن تجربه روزانه حاکی از آن است که خریدارانی که از این خدمات ارزنده استفاده نمیکنند , وارد فرایند اختلاف میشوند.
شرکتهای بازرسی کالا یکی از اجزا مهم تجارت جهانی اند که برای کنترل کمیت، کیفیت و بسته بندی کالا و جلوگیری از واردات و صادرات کالای نامرغوب و حفظ بازارها نقش آفرینی می کنند.